شناسه اول
بلاگ

تاریخچه قطار در ایران + معرفی 4 نوع کلاس قطار


ورود قطار در ایران نسبت به کشورهای دیگر با زمان بیشتری به درازا کشید. به دلیل رقابت مسائل سیاسی، اقتصادی و اهدافی که بین کشورهای دیگر در دربار ایران نفوذ داشته اند، لذا سبب تعلل ورود قطار در کشور گردیده است. شالوده اجرایی شدن احداث راه آهن در ایران توسط افراد زیادی مورد مناقشه قرار گرفت چه بسا هیچ کدام اعمال نگردید.

 

باتوجه به کشمکش های گوناگون، کشور بلژیک امتیاز احداث راه اهن ایران را از فردی به نام مسیو پواتال در سال 1888 خریداری کرد و در شهر ری به حرکت در آورد.

جالب است بدانید! در زمان گذشته به خاطر دودی که هنگام حرکت از قطار خارج میشد از واژه ماشین دودی استفاده میکردند و قطار در دو ایستگاه پارک کوثر و شاه عبدالعظیم عظیمت میکرد. در آخر هم به دلیل رونق نگرفتن و عدم بهره دهی استفاده از این قطار منسوخ شد.

تاریخ راه آهن ایران از دوره ناصرالدین شاه هم عبور کرد و متاسانه به نتیجه مطلوب نرسید. سرانجام در سال 1306 در زمان حکمرانی رضا شاه پهلوی راه آهن سراسری ایران افتتاح شد. این خط توسط آلمانی ها و با حمایت یک کمپانی در امریکا مهیا گردید و راستای خط راه آهن ایران از شمال تا جنوب دوام داشت. رشد سیر تکامل راه آهن ایران تا به امروز پشیرفت چشمگیری داشته است، و تمامی این توسعه حاصل تعقل نظام پهلوی بوده است.
 

آشنایی با انواع قطارهای مسافربری

سفر با قطار همیشه تجربه ‌ای خاص و بی دغدغه‌ بوده است و معمولا در مقایسه با وسایط دیگر، قطار مسافربری یکی از راحت ترین و امن ترین آنهاست. از مهم ترین مزایای قطار مسافربری میتوان به مقرون به صرف بودن آن اشاره کرد و همینطور مسافر برای حمل بارهیچگونه محدویتی ندارد.

اگه مشتاق سفر خانوادگی هستید و قرار است ساعت های طولانی در کنارهم باشید قطار کوپه ای این لذت را برای شما دو چندان می کند. زیرا در قطار کوپه ای کاملا فضای خصوصی خود را در اختیار دارید. شایان ذکر است امکان اینکه کوپه دربست رزرو کنید وجود دارد در این حالت حضور فرد غریبه ای در کوپه امکان پذیر نیست.
 
 برای اینکه سفرتون مطابق با سلیقه و درخواستتون باشد بهتر است با انواع قطارهای مسافربری آشنایی لازم را پیدا کنید.

قطارهای مسافربری که در ایران موجود است را میتوان از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار داد. تعدادی از قطارهای مسافر بری همانند هتل لوکس بوده و حتی پنج ستاره نیز می باشد و قطارهای کوپه‌ای گاها چهار تخته و شش تخته ای هستند.
 
در ادامه مطلب به انواع قطارهای اتوبوسی هم میتوان اشاره کرد و تفاوتشون در دو حالت تندرو و کم سرعت قیاس میشوند. هدف ما در این مقاله بالا بردن سطح شناخت مسافر را از هر آنچه نسبت به نیازشون برای انتخاب قطار لازم دارند را در اختیارشان قرار میدهیم.

قطار های ریلی رجا و راه آهن با توجه به دامنه قیمت و امکانات متنوع، طیف گسترده ای از مشتریان را پوشش می دهند.
 

مقایسه انواع قطارهای مسافربری

در این مطلب به انواع قطارهای مسافربری لوکس میپردازیم که بر اساس نوع امکانات و نحوه پذیرایی از پنج ستاره تا سه ستاره تقسیم شده است.

قطارهای پنج ستاره، چهار تخته

هم اکنون قطارهای مسافربری متفاوتی بر روی خط ریلی راه آهن فعالیت دارند. شماری از آنها خدمات ویژه ای را دارا هستند و در نهایت سفر با این نوع قطارها لذت بیشتری قطعا خواهد داشت، حتی در مسافت‌های طولانی سفر با قطارهای ویژه بسیارآسوده می باشد. قطار مسافربری پنج ستاره از لحاظ سیستم مدیا( سیستم صوتی و...) و امکانات تفریحی، تمامی پارامترها را در بردارد و جالبه بدانید! ک

مترین موردی هست که در قطار 5 ستاره وجود نداشته باشد. در واقع این نوع قطارها کاملا فولبرد میباشند.

قطارهای پنج ستاره فدک، چهار تخته

یکی از قطارهای پرطرفدار و لوکس قطار فدک است، که در سال 1393 از کشور آلمان وارد ایران شده است. قطار فدک به منظور ایجاد سفری آسوده و بی نظیر برای تمامی مسافرا ترانسفر از درب منزل تا ایستگاه راه آهن عرضه میدهد. در یک جمله میتوان آن را هتل محرک معرفی کرد، با توجه به امکانات ویژه بین مسافران محبوبیت بالایی دارد.

درسته از شروع تاسیس شرکت فدک زمانی نمیگذرد، اما توانسته با رشد و توسعه در این مصاف افتخارات بسیاری اکتساب کند. یکی از امتیازهای برجسته قطار فدک بهرگیری از مهمانداران سرآمد بوده، مهمانداران فدک زیر نظر اساتید حاذق بهترین دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند.

در این قطار هر واگن ده کوپه دارد و هر واگن شامل چهار ظرفیت می باشد و فضای کاملا استاندارد برای خانواده ها در نظر گرفته شده است.

خدمات قطارمسافربری فدک شامل: 


•    قابلیت حرکت با سرعت 200 کیلومتر در ساعت 
•    عایق های صوتی و حرارتی بابت حذف صداهای مزاحم و اقزایش سطح کفیت سفر
•    استفاده از فرش قرمز برای استقبال در بدو ورود مسافر 
•    عرضه حوله مرطوب
•    آماده سازی نوشیدنی جهت خوشامدگویی
•    استفاده از بهترین اقلام ظروف برای سرو غذا 
•    ارائه هدفون
•    پذیرایی چند وعده غذایی نظیر صبحانه و میان وعد، دسر و غذای اصلی باتوجه به ساعت حرکت 

•    ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و مناسب

•    ارائه ویلچر جهت نیاز مسافر 

•    به کاربردن از بهترین سیستم صوتی و تصویری 

•    ارائه گهواره در صورت نیاز برای کودکان  

قطار پنج ستاره زندگی، چهار تخته

قطار مسافر بری زندگی توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجا وارد ناوگان ریلی ایران شده است.قطار رجا با ارائه خدمات نوین تحول عظیمی را در عرصه ناوگان ریلی  کشور وارد کرده است. قطار زندگی از لحاظ معماری واگن بسیار محسور کننده می باشد و کاملا حس آرامش را به مسافر القا میدهد.

پذیرایی در قطار زندگی در دو بخش انجام میشود، اول از همه در بدو ورود مسافر که نوع پذیرایی شامل دسر و نوشیدنی های گرم است، ولی برای پذیرایی اصلی و ویژه باید به سمت رستوران راهی شوید و منتخبی از غذاهای لذیذ و سالم را برای مسافرا مهیا شده است.

رستوران قطار زندگی در دو طبقه آماده شده است. طراحی این رستوران به گونه ای انجام شده که مسافر در این فضا لذتی دوچندان را عمیقا احساس میکند. در رستوران قطار زندگی فرایند پخت غذا کاملا محسوس می باشد و مسافر کاملا میتواند در این بخش رویت داشته باشد. جالب است بدانید! یکی از مهم ترین انتخاب های مسافران بخاطر کیفیت و طعم غذا می باشد.

 
قطار زندگی با عصرانه و پیش غذا

در رستوران قطار زندگی مسافر با کسب هماهنگی میتواند در ساعت های سرو عصرانه و پیش غذا حضور داشته باشد، قطار زندگی با وجود تعداد مسافر بالا بهترین شیوه پذیرایی را خدمت رسانی میکند.
 

خدمات قطار زندگی شامل:


•    پذرایی فوق العاده در قطار زندگی
•    رستوران مدرن و کاملا بهداشتی
•    پذیرایی ویژه در خصوص کوکان
•    سرویس خواب پک شده و کاملا بهداشتی نسبت به فراخور یک قطار مجلل
•    دمپایی راحتی برای هر مسافر
•    سیستم صوتی و تصویری فوق حرفه ای
•    وجود سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر واگن 
•    سیستم احضار مهماندار از داخل کوپه
•    استفاده از نشریات کتاب و مجله در هر کوپه از قطار 
•    امکان تنظیم ساعت برای بیدار شدن 
 


 
قطار پنج ستاره نورالرضا، چهار تخته

قطار نورالرضا فعالیت و خدمات خود را در سال 1385 آغاز نموده است. بی شک قطار نورالرضا یکی از لوکس ترین قطارهای ریلی میباشد. قطارهای نورالرضا توسط سازندگان چینی و همانطور با پیروی از اصول طراحی اروپایی ساخته شده اند. قطار مسافربری نورالرضا از لحاظ کیفیت صندلی‌ها و تخت ها به قدری ممتاز هستن که به محض ورود کاملا متوجه نوع کیفیت آن ها میشوید.

تمامی درهای نورالرضا دارای عایق صدا بوده و در طول شبانه فضای کامل برای مطالعه و هرگونه استراحت ایجاد شده. تشریفات و خدمات نور الرضا شامل چهار بخش معمولی، اکونومی، بیزنس و فرست کلاس می باشد.

فرست کلاس

در حین خرید بلیط اگر گزینه فرست کلاس را انتخاب کنید در قسمت نوع غذا از آیتم های (چلو کباب میکس، اکبرجوجه، چلو جوجه مخصوص، باقالی پلو با گوشت) میتوانید غذای باب میلتان را گلچین بفرمایید، حتی در انتخاب نوع نوشیدنی هم آیتم های متفاوتی دارید که شامل: نوشابه، دلستر ودوغ قوطی می باشد. ناگفته نماند تمام وعده‌های غذایتان را هم داخل کوپه وهم در داخل رستوران میتوانید سرو کنید.

در گزینه فرست کلاس در بدو ورود مسافر مهمانداران با نوشیدنی های گرم مانند نسکافه،چای، دمنوش، قند و نبات، شیرینی، شکلات و کاکائو و ...  از شما استقبال میکنند. برای میان وعده هم از اقلام آجیل و سه نوع میوه مخصوص هر فصل از شما پذیرایی میشود.

کلاس بیزنس

در رسته بیزنس انتخاب غذا ازبین چلو جوجه، رولت گوشت، چلو مرغ، ته چین مرغ و نوشیدنی شامل: دلستر، دوغ و نوشابه میباشد تمامی این موارد را در حین خرید بلیط میتوانید انتخاب کنید. مهاندارا برای میان وعده از آجیل و دو نوع میوه مخصوص فصل از شما پذیرایی میکنند. برای بدرقه مسافرا از نوشیدنی های گرم مانند: چای، نسکافه، دمنوش و به همراه کاپ کیک استقبال میکنند.
 

کلاس اکونومی

در این کلاس غذای اصلی شامل: کلاب مرغ، قارچ یا فینگر فود می باشد و انتخاب شما از بین این آیتم ها هست. عصرانه ویژه شامل خدمات اکونومی می باشد و برای استقبال مسافرها همان پذیرایی که در کلاس بیزنس انجام میشود در اکونومی هم قرار دارد.

کلاس معمولی

پذیرایی در کلاس معمولی نسبت به مسیرها متفاوت هست، به طور مثال مسیر تهران_مشهد و تهران_تهران و تهران_ شیراز پذرایی این نوع کلاس شامل: آبمیوه پاکتی، آب معدنی، چای نسکافه، کیک و بیسکوئیت، پشمک و دستمال کاغذی هستند. لازم به ذکر است پذیرایی در رستوران در صورت امکان مورد استفاده قرار میگیرد. 
 

قطار های چهار ستاره

 قطار مسافربری چهار ستاره نسبت به قطارپنج ستاره شرایط محدود تری دارد و همانطور برای خرید بلیط هزینه کمتری پرداخت می شود، در این نوع قطارها سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم صوتی و تصویری تهیه شده است قطار چهار ستاره غزال، چهار تخته  یکی از معروف ترین قطارهای ایرانی قطار غزال هست، که قطار غزال رجا، قطارغزال بنیاد، قطار غزال بن ریل از مهم ترین  واگن های قطاری غزال میباشند.

قطار غزال 9 کوپه ای و چهار تخته است و امکانات قطار کاملا استاندارد و مطلوب میباشد  قطار غزل با وجود اینکه پنج ستاره نیست ولی دست کمی از قطار های لوکس نداره، دارای برخورداری از بهترین سیستم تهویه، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، سیتم احضار مهماندار و... می باشد.

 

قطار چهار ستاره سیمرغ ،چهار تخته 

قطار چهار تخته سیمرغ به دست آلمان شرقی ساخته شده و در حال حاظر به بازسازی رسیده. جالب است بدانید! بعد از قطار  زندگی، قطار سیمرغ دومین قطار برتر ایران شناخته شده است. قطار سیمرغ با استفاده ازعنصر سیمرغ به راحتی قابل تشخیص است.

قطارسیمرغ هشت کوپه دارد و دارای چهارتخت میباشد و در هر واگن یک مهماندار تعلق دارد. پذیرایی میان وعده سیمرغ دارای چای، آب میوه، قندو شکر و به ازای هر نفر آب معدنی هم داده میشود. قطار های سیمرغ از لحاظ نظافت و بهداشت در سطح بسیار بالایی قرار دارد در حالی که میشه قطار سیمرغ را با قطارهای لوکس برابری کرد. 


امکانات این قطار شامل:

•    2 عدد پریز برق 220 ولت در هر کوپه
•    سیستم صوتی و تصویری ما بین هر صندلی و حتی قابلیت پخش فیلم های ایرانی را دارد 
•    بدنه کوپه عایق دو جداره دارد 
•    تهویه مطبوع 
•    هر واگن دو سرویس بهداشتی دارد
•    پذیرایی شام به صورت انتخابی میباشد
•    ویلچر 
•    کتابخانه
•    جعبه کمک های اولیه

 

قطارچهار ستاره ستاره سبز، چهار تخته

قطار مسافر بری سبز ساخت شرکت اتریش و واگن های قطارهشت کوپه چهار نفره هست، سازنده این قطار برای کشور اتریش می باشد و دارای عایق رطوبتی و شیشه های دو جداره است که در برابر گرما و سرما کاملا محافظ است. در کنار قطار سبز، قطار دیگری هم با عنوان قطار سبز نوین شناخته میشوند که تفاوت چندانی با قطار سبز ندارد.


خدمات قطار سبز شامل:

•    داشتن بوفه و رستوران در قطار 
•    پذیرایی با انواع نوشیدنی سرد و گرم و تنقلات
•    سیستم صوتی و تصویری در هر کوپه 
•    کتابخانه 
•    بهرمندی از کادر مجرب پزشکی 
•    مجهز به عایق صدا و سرما/گرما
•    پنجره های دو جداره 
•    سیستم تهویه مطبوع هوا
•    جای شارژ و پریز برق
•    سرویس ایرانی و فرنگی

 

قطارهای چهار ستاره غدیر، چهارتخته

قطار های چهار ستاره غدیر شامل لوکس ترین قطار های کشور می باشد، با توجه به چهار ستاره بود قطار نوع طراحی و کیفیت صندلی ها سرامد شده است. سیستم درب های قطار اتوماتیک بوده و با لمس شاسی روی درخود به خود باز می شود. یکی از دلایل محبوبیت قطارهای غدیر منظم بودن ساعت حرکت است و کوچکترین تاخیری در برنامه رفت و آمد ندارد. قطار مسافربری غدیر با توجه به برخورداری از سیتم لرزه گیر کوچکترین لرزشی در حین حرکت احساس نمیکنید. در هر واگن یک سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی تعبیه شده است. شایان ذکر است خدمات ویژه ای برای مسافرانی که شرایط استفاده از ویلچر را نیز دارند ارائه میشود و سفر آسوده بخشی مطابق شرایط هر مسافری حاصل خواهد شد.
•    پوشش صندلی ها کاملا بهداشتی بوده و تمامی ملحفه ها و روی بالشتی ها بعد از هر سفر تعویض میگردد
•    پریز برق برای شارژ لب تاپ و گوشی 
•    سیستم صوتی و تصویری داخل هر کوپه 

 

 

قطار های سه ستاره

رتبه بندی قطارهای سه ستاره معمولا بر اساس کیفیت واگن ها است و نسبت به قطار های دیگه ارزون تر وامکانات کامل ندارد.

قطار سه ستاره البرز

قطار البرز از قطارهای درجه دو می باشد،  ولی خیلی ها آن را به خاطر نوع امکانات با قطارهای درجه یک اشتباه میگیرن یکی از مزایای قابل توجه قطار البرز داشتن کتابخانه، نشریات و الخصوص طراحی داخلی که با قطار های پنج ستاره برابری میکند.

 خدمات قطار البرز شامل:

•    پذیرایی میان وعده 
•    پذیرایی بدو ورود
•    فروش غذا در رستوران و کوپه
•    امکان سفارش غذا در زمان تهیه بلیط
•    سرویس خواب تمییز 
•    سیستم صوتی در کوپه
•    ارائه بطری آب به ازای هر مسافر
•    جعبه کمک های اولیه 
•    کتابخانه
•    پریز برق در کوپه
•    توززیع نشریات در روزهای غیر تعطیل 

 
قطار سه ستاره خلیج فارس

قطار خلیج فارس به دست آلمان  شرقی ساخته شده و به  مرحله بازسازی کامل رسیده است. قطار مسافربری خلیج فارس تقریبا امکانات اولیه مطلوبی دارد و از نظر فنی و کیفیت کاملا استاندارد می باشد.

خدمات قطار خلیج فارس شامل:

•    رستوران و بوفه 
•    ارائه یک وعده غذایی رایگان برای مسافر 
•    روزنامه 
•    آب معدی رایگان 
•    سیتستم صونی و تصویری 
•    مجهز به عایق صدا و گرما/سرما
•    پنجره دو جداره
•    جای شارژر و پریز برق 
 

قطار سه ستاره طوس، چهار تخته

قطار مسافربری طوس جز قطارهای درجه دو می باشد. هر قطارشامل 9 کوپه است، که یکی از کوپه ها مختص به مهاندار می باشد. یک وعده شام و یک وعده نهار کنسروی به مسافرا عرضه می شود و برای پذرایی تنقلات و عصرانه مسافر می تواند از بوفه قطار استفاده نمایند.
 
قطارهای مسافربری سالنی

تفاوت قطار سالنی و کوپه ای نسبت به هزینه و شرایط استراحت مسافرا می باشد، زیرا عمدتا در قطار سالنی مسافرا فضای خصوصی لازم را ندارند، ولی نحوه پذیرایی و میزبانی در هر دو یکی است. قطارهای سالنی طبق آیین رجا در دو گروه سه ستاره و چهار ستاره و بر اساس آیتم های سن واگن و میزان سرعت و نوع امکانات انشعاب شده است.

قطارهای سالنی چهار ستاره

قطارهای تند رو صبا و پردیس شامل قطارهای چهار ستاره میباشد و میزان سرعت آن 160کیلومتر در ساعت می باشد.

قطارهای مسافر بری سالنی صبا 

ظاهرصندلی‌ها قطار مسافر بری  صبا، کاملا مشابه صندلی های هواپیما میباشد و مسافر کاملا در آسایش و راحتی مسافت را طی میکند. درباره خدمات سالنی صبا باید بگوییم که هر سالن دارای دو تلوزیون صفحه تخت میباشد و حتی فیلم های روز سینمایی هم نیز نمایش داده میشود از دیگر خدمات قطار مسافر بری صبا شامل:

•    روزنامه
•    فروش انواع پک های بسته بندی شده 
•    سیستم تهویه اتوماتیک
•    سیستم ارتباطی
•    سرویس های بهداشتی 
 

قطار مسافربری سالنی پردیس

یکی از پرطرفدار ترین قطارهای ریلی است. قطار پردیس قابلیت خود کششی دارد و به این معناست که در هر واگن موتور محرک  جدا می باشد و این مساله نقش به سزایی در سرعت و مهم تر از همه آرامش و امنیت قطار دارد، در صورتی که خیلی از قطارهای مسافربری از یک موتور محرک استفاده میکنند.

 امکانات قطار پردیس شامل واگن های عایق شده و مهم تر از همه در مسیر های طولانی یک وعده صبحانه و یک وعده ناهار ارائه میشود، در ضمن هر کدام از واگن های قطار پردیس دارای سرویس بهداشتی می باشد. از یگر امکانات قطار پردیس میتوان به عایق واگن ها اشاره کرد که در مقابل سرو صدا کاملا محافظ می باشد، هممچنین این قطار دارای سیستم صوتی و تصویری می باشد.