قوانین مسافرت با قطار
بلاگ

قوانین و مقررات قطارهای مسافربری

اصولاً برای سفر کردن بهتر است نسبت به تمامی مسائل اطلاعات کافی داشته باشیم، تا سفرتون بدون هیچ تشویشی انجام گردد تفاوتی هم ندارد با چه نوع وسیله ای سفر کنید، مسافرت کردن با قطارهای مسافربری علیرغم سطح انتظارمون مشمول قوانین خاصی است که مسافر لازم هست نسبت به آن آگاهی نسبی داشته باشد، مخصوصا کسایی که برای بار اول قصد عزمیت کردن با قطارمسافربری را دارند.

ما در این مقاله سعی داریم تمامی مواردی که ممکن است قبل از سفر برای هر مسافر سوال حاصل شود به صورت شفاف توضیح داده و ابهام زدایی کرده باشیم.

 در ادامه به قوانین حمل بار، دخانیت، حمل خودرو، وسایل غیر مجاز در قطار، قوانین حمل حیوانات خانگی در مسافرت و ... می پردازیم.

 

 

 

سهمیه‌های قطار

برای مسافران قطار مسافربری سهمیه و تعرفه های متفاوتی در نظر گرفته شده است درصورت اشتباه نادرست از بلیط های صادر شده الزماً مسترد میگردد و هزینه جریمه به عهده مسافر خواهد بود. سهمیه های قطارها شامل موارد زیر می باشد:

  • سهمیه عادی: قابل استفاده برای تمامی مسافران اعم از مرد و زن و خانواده می باشد.
  • سهمیه ویژه خواهران : این سهمیه مخصوص بانوانی هست که به صورت تنها مسافرت میکنند، همچنین برای کودکان پایین تر از 6 سال می توانند از این سهمیه استفاده کنند.
  • سهمیه ویژه برادران: آقایانی که قصد تنها سفر کردن را دارند شامل این سهمیه می شوند.
  • سهمیه خودرو: اگر قصد همراه داشتن خودرو شخصی خود را در قطار دارید میتوانید ازاین سهمیه استفاده کنید.
  • سهمیه گروهی: برای مسافران با تعداد بالای 18 نفر تعریف می شود و تمام قوانینی که برای مسافران انفرادی در نظر گرفته شده است برای این دسته گروه هم صدق می کند.
     

 

 

 

قوانین کوپه دربست قطارهای مسافربری

هنگام تعبیه بلیط قطار لازم است تیک کوپه دربست را مشخص کرده تا سلسله مراتب تهیه بلیط مهیا شود. لازم است واقف باشید در قطارهای سالنی امکان کوپه دربست وجود نخواهد داشت و در نهایت برای کوپه دربست کردن بهای بلیط برای کودکان زیر 2 سال به علت رزرو شدن نیم بها حساب میگردد. 

 

 

 


 

قوانین حمل بار در قطارهای مسافربری

یکی از قوانین اصلی که به سفر مرتبط است، حمل بار می باشد. به زبان ساده‌تر چمدان و وسایلی که مسافر به همراه دارد باید از نظر نوع بار و اندازه به آن توجه کرد.

زمانی که مسافر وارد قطار می شود پیش از همه چیز باید به نکاتی مطلع باشد، فرقی هم ندارد قطار از نوع کوپه ای و اتوبوسی باشد در هر شرایطی قطار مسافربری مکانی کاملا عمومی تلقی میشود و با وجود تعداد بالای مسافران و حفظ مسائل امنیتی، مسافران اجازه دارند برخی اقلام و وسایل مجاز را داخل قطار همراه داشته باشند.

تعدادی از اقلامی که از همراه داشتن آنها باید صرف نظر کرد میتوان به مواد اشتغال زا، مواد سمی و اسیدها، هرگونه صلاح گرم و سرد، مواد شیمیایی با بوی آزار دهنده، پیک نیک، ناخون گیر، قیچی، کالاهای قاچاق و مشروبات الکلی اشاره کرد. جالب است بدانید! حمل اسباب بازی اسلحه که شباهت به اسلحه حقیقی را دارد و مسافر را دچار سوءظن میکند، ممنوع می باشد. 
 

 

مقدار بار مجاز در قطار

میزان بار مجاز در قطار نهایتا یک چمدان متوسط می باشد و حمل آن در کوپه قطار برای مسافران به طور رایگان انجام میگردد. هر مسافری شرایط این را دارد که چمدان دستی به ابعاد کوچکتر و یا مساوی 75 سانتیمتر همراه داشته باشد و اقلامی که مجاز هستند شامل بسته های کوچک خوراکی، ویلچر، کالاسکه کودک می باشد. در واقع وسایل شخصی و مواردی که ذکر شده مسافر می تواند همراه خود داخل کوپه استفاده کند. 

 

 

قوانین حمل دخانیات در قطار مسافربری

بسیاری از افراد به مصرف سیگار اعتیاد دارند و باید مستحضر باشد که همراه داشتند آن اکیداً ممنوع می‌باشد و به هیچ وجه در داخل راهرو و کوپه نباید استفاده کرد حتی اگر کوپه دربست در اختیار داشته باشد.

در صورت رویت شدن پرسنل قطار نسبت به این مورد برخورد جدی انجام می‌دهند و حتی رئیس قطار حکم دارد که در یکی از ایستگاه‌های بعدی مسافر را اخراج کند.

سیگار و تمامی اقلام دخانیات چون جزء مواد آتش‌زا به شمار می‌رود، استفاده آن ها در هر وسیله نقلیه ممنوع میباشد و امکان  دارد مسافر سهواً عامل آتش سوزی غیر قابل جبران شوند.

 

 

 

 

 

قوانین حمل خودرو با قطار مسافربری

یکی از امکاناتی که در قطار مسافربری  وجود دارد حمل خودرو است. اکثر مسافرا نسبت به این موضوع مطلع نیستند، که شرایط حمل خودرو را دارند.

البته ناگفته نماند حمل خودرو قوانین خود را دارد، اعم از اینکه ارتفاع آن بیشتر از 158 سانتیمتر و عرض خودرو بیشتر از 180 سانتیمتر نباشد. اگر خودرو شما زیر نظر یک ارگان سیاسی باشد الزام است مجوز رسمی از آن نهاد را داشته باشد.

باید توجه داشت هزینه حمل خودرو از هزینه قطار مستثنا می باشد و نرخ آن نسبت به هر شرکت ریلی تفاوت دارد. نکته‌ای دیگر مربوط به ایمنی خودرو است که باید ملاحظه داشت، مانند سر باتری را از اتوموبیل جدا کنید وهیچ نوع وسایل اضافه داخل خودرو نباشد.

 

 

 

 

قوانین و شرایط مسافرت برای بانوان در دوران بارداری 

اگر دوران بارداری قصد مسافرت کردن با قطار مسافر بری را دارید بر خلاف هواپیما نیازی به صدور مجوز ندارید تا بتوانید سفر کنید، اما بایستی با پزشک خود حتما مشورت کنید، توجه داشته باشید در ماه های پسین از سفر کردن باید پرهیز کنید زیرا احتمال اینکه زایمان زود راس اتفاق بی افتد بسیار زیاد است.

 

 

بیمه قطار مسافربری

تمامی مسافران قطار از بدو ورود تا خروج از ایستگاه در برابر حوادث بیمه می باشند، گفتنی است مواردی که مشمول بیمه می باشد، شامل: جبران هزینه های پزشکی، نقص عضو، فوت ناشی از حوادثی مانند آتش سوزی، مانور، خارج شدن از ریل و حوادث احتمالی می باشد.

 

 

 

 

قوانین حمل دارو در قطار مسافربری

یکی از موارد مهمی که در مسافرت با قطار باید مطلع باشید، حمل دارو است. در بیشتر مواقع برای کسایی که قصد مسافرت دارند  این سوال پیش می آید که قوانین همراه داشتن دارو به چه صورت است؟


این را بدانید که حمل داروهای مجاز مشمول قوانین خاصی نمی باشد و استفاده از داروهای مجاز و تایید شده از سوی وزارت بهداشت هیچگونه مانعی ندارد. 

داروهایی مانند: استامینفون، ایپروفن، آسپرین، لوپرامید، دیمن هیدرینات و مکلزین و خیلی از داروهای دیگر مشابه این موارد همراه داشتن آنها محدودیتی ندارد.

در صورتی  که مسافر داروهای با دُز بالا یا حتی داروهای اعصاب و روان استفاده میکنند، به یاد داشته باشند یک ساعت قبل از حرکت در ایستگاه راه‌آهن حضور داشته باشند و نسخه پزشک را به ماموران ارائه دهند. 

ایضاً حمل داروهای تزریقی ممنوع می باشد و مسافر می بایست، دستور رسمی از پزشک را همراه داشته باشد. همچنین در رابطه با شربت و داروهای مایع حساسیت های زیادی وجود دارد که مسافر بهتر است قبل از عزیمت کردن نسبت به آن آگاهی کسب کند.

 

 

 

 

 

 

قوانین حمل حیوانات در قطارهای مسافربری

برای کسانی که حیوان خانگی همراه دارند و تصمیم دارند در سفرهمراهشان باشد، بایستی بدانند داشتن هر گونه حیوان حتی در قفس از جمله سگ و گربه و پرنده ممنوع می باشد. با وجود اینکه در کشورهای خارجی تمام شرکت های ریلی خارج از کشور شرایط همراه داشتن حیوانات خانگی را برای مسافران فراهم کرده اند، اما بر خلاف ایران هیچ قانونی در شرکت های ریلی وجود ندارد که مسافران اسباب حمل حیوانات خانگی را دشته باشند، شایان ذکر است هیچگونه گواهی پزشکی و تجهیزات مناسب و دادن تعهد به مسئولین قطار برای حمل حیوانات خانگی پذیرفته نمیشود.

 

اشیاء گمشده در قطارهای مسافربری

هر مسافری می بایست درهنگام سفر نسخه بلیط قطار را به صورت چاپ شده و یا تصویر بلیط را در موبایل همراه نزد خود داشته باشد، در غیر این صورت مسافر امکان سفر کردن با قطار را ندارد. چنانچه مسافر به علت عدم دسترسی به پرینتر و فراهم نکردن نسخه چاپی بلیط، با همراه داشتن کارت شناسایی، شماره سریال، سالن و کوپه، میتواند بلیط اینترنتی تعبیه کند.

 در صوتی که قطار دچار هر گونه رخدادی شود مسافر با استفاده از بلیط چاپ شده می تواند خسارت خود را استنباط کند.

 

جمع بندی کامل مسافرت با قطار مسافربری

در این مقاله از وبلاگ آژانس مهرگل سیر با تمامی مفاهیم و قوانین قطارهای مسافربری آگاهی لازم را پیدا کردید. اگر اشتیاق سفر با قطارهای مسافربری را به دست آورده‌اید، می‌توانید سایت مهرگل سیر را بررسی نمایید و از تمامی خط سیرهای کشور عزیزمان مستحضر شوید.

آژانس گردشگری مهرگل سیر با در نظر گرفتن تمام نیازهای مسافران در راستای بهبود کیفیت سفر اهتمام ورزیده است و برای کسب رضایت مسافر تمهیدات مناسب در نظر گرفته است.

برای آشنایی به مناطق زیبا و با شکوه ایران می‌توانید با ما همراه باشید و تجربه سفر دلنشین و خاطرانگیز را با کادر مجرب مهرگل سیر حاصل نمایید.